Materiale

Det bemærkes, at nedenstående liste ikke indeholder henvisninger til love, bekendtgørelser og domme mv.

- “Exploring the Role of Mothers in ‘Honour’ Based Abuse Perpetration and the Impact on the Policing Response”. Rachael Aplin, 2017

- “Females Perpetrating Honour-Based Abuse: Controllers, Collaborators or Coerced?” Lis Bates, 2018.

- ”Kvinder trues med æresdrab i Danmark, viser nye tal. Familierne kan ikke tåle kvindernes opførsel her i landet”. Christian Birk, Berlingske.dk, 2021.

- ”Samtale og strid: Frivillige organisasjoners arbeid mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap”. Fafo-rapport, Fafo, Beret Bråten, Olav Elgvin, Hedda Flatø og Ragna Lillevik, 2021.

- ”Noen å høre til: Mentorordninger for unge som har brutt med familien sin”. Fafo-rapport, Fafo, Beret Bråten og Ragna Lillevik, 2021.

- ”Nogle børn er mere udsatte for vold end andre”. Børnerådet, 2017.

- “Gender specific honor codes and cultural change”. Sezgin Cihangir, 2013.

- “You go home and tell that to my dad!’ Conflicting claims and understandings on hymen and virginity”. Hanna Cinthio, 2015.

- ”Hedersrelaterad problematik i Malmö stads förskolor – erfarenheter och behov av stöd”. Malmö stad, Hanna Cinthio, 2021.

- ”Familien betyder alt: Vold mod kvinder i etniske minoritetsfamilier”. 1. udg., 2. oplæg. Frederiksberg: Frydenlund, Sofie Danneskiold-Samsøe, Yvonne Mørck og Bo Wagner Sørensen, 2011.

- ”Æresrelateret social kontrol: Teori og praksis i socialt arbejde”. Akademisk Forlag, Sofie Danneskiold-Samsøe, Yvonne Mørck og Bo Wagner Sørensen, 2019.

- ”Inklusion af flygtninge og indvandrere i folkeoplysning - En undersøgelse af Dansk Folkeoplysnings Samråd”. Dansk Folkeoplysnings Samråd, 2018.

- ”Friskolernes elever. Registerbaseret sammenligning af friskole- og folkeskoleelevernes sociale baggrund”. Dansk Friskoleforening, 2017.

- ”Fritidsjob til udsatte unge er en god investering for samfundet”. Den Sociale Kapitalfond, 2017.

- ”Høring om forslag om å innføre forbud mot bruk av plagg som helt eller delvis dekker ansiktet i barnehager og utdanningsinstitusjoner”. Høringsnotat. Det Kongelige Kunnskapsdepartement, 2017.

- ”Kvindelig omskæring – Hvor mange piger i Danmark er i fare?” EIGE, 2021.

- ”Migrasjon, foreldreskap og sosial kontroll”. Fafo-rapport, Fafo. Jon Horgen Friberg og Mathilde Bjørnset, 2019.

- ”Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)”. Als Research. Bjarke Følner, Mia Kathrine Jensen og Tue Nejst Larsen, 2019.

- ”Omfang og karakter af negativ social kontrol i grundskolens 6.-8. klasse”. Als Research. Bjarke Følner og Mia Kathrine Jensen, 2018.

- ”Unges oplevelser af negativ social kontrol”. Als Research, Bjarke Følner, Sofie Aggerbo Johansen og Gustav Egede Hansen, 2018.

- ”Daginstitutioner og børn med etnisk minoritetsbaggrund – hvorfor indskrives børnene ofte senere?”. Bureau 2000: FOA. Niels Glavind, Susanne Pade og Lena Bust Nielsen, 2019.

- “Udlandsophold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i fare - straffelovens § 215 a”. Juridisk Institut, Aarhus Universitet. Nicolaj Sivan Holst og Caroline Adolphsen, 2019.

- “Not Domestic Violence or Cultural Tradition: Is Honour-Based Violence Distinct from Domestic Violence?” Mohammad Mazher Idriss, 2017.

- ”Danskernes motions- og sportsvaner 2016”. Idrættens Analyseinstitut, 2016.

- ”Redegørelse om parallelsamfund”. Indenrigs- og boligministeriet, 2022

- ”Ekstrem social kontrol”. Institut for Menneskerettigheder, 2017.

- ”Underretninger om børns mistrivsel – Fokus på friskoler med muslimske værdier”. Institut for Menneskerettigheder, 2019.

- ”Rapport for minoritetsrådgivernes og integreringsrådgivernes arbeid i 2019, tall- og tiltaksrapportering på arbeidet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, æresrelatert vold og negativ sosial kontrol” IMDi, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, 2019.

- ”Arbeid mot negativ sosial kontroll og æresrelatert vold i 2020”. IMDi, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, 2020.

- “Virtual Honour: Violating and Restoring Family Honour through the Internet”. Janine Janssen, Ruth Sangberg og Dave van der Sluis, 2011.

- “Cultural change after migration: Circumcision of girls in Western migrant communities”. Sara Johnsdotter og Birgitta Essen, 2016

- ”Rekonstruktion efter rituel kvindelig omskæring”. Ugeskrift for Læger. Jacob Juel og Lene Birk-Sørensen, 2019.

- ”Typer af drab i Danmark”. Justitsministeriet, 2020.

- ”Børn fra muslimske friskoler – hvordan klarer de sig?”. Kraka, 2016

- ”Betydningen af udsatte unges fritidsjob - set i familieperspektiv”. LG Insight, 2021.

- “Behind the Veil: the Effect of Banning the Islamic Veil in Schools”. Paris School of Economics. Éric Maurin og Nicolás Navarrete, 2022.

- ”Medborgerlig Integration og trivsel i friskoler med muslimske friskoler”. Rockwool Fonden. Per Mouritsen, Nanna V. Ahrensberg, Kristian K. Jensen, Mathilde B. Jørgensen og Kristine M. Hansen, 2021.

- ”Barns rett til beskyttelse mot vold, overgrep og omsorgssvikt”. Norges institusjon for menneskerettigheder, 2022.

- ”Utredning av menneskerettslig handlingsrom i spørsmålet om forbud mot søskenbarnekteskap”. Norges institusjon for menneskerettigheder, 2022.

- ”Dokumentationsindsatsen – Civilsamfundet bygger bro”. Oxford Research, 2016, på opdrag af Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

- ”Fra fritid til job”. Rambøll, 2009.

- ”Litteraturstudie om forebyggelse af negativ social kontrol i dagtilbud, fritidstilbud, grundskole og på ungdomsuddannelserne”. Rambøll, 2018, på opdrag af Børne-og Undervisningsministeriet.

- ”Kvalitativ undersøgelse af karakteren og årsager til negativ social kontrol på ungdomsuddannelserne”. Rambøll, 2019.

- RED Center mod æresrelaterede konflikters årsberetning for 2020.

- ”Velfærdspolitisk analyse – underretninger og sociale foranstaltninger fordelt på herkomst”. Social- og Ældreministeriet, 2021.

- ”Et spørgsmål om ære - unges bud på at modvirke og forebygge social kontrol og æresrelaterede konflikter”. Socialstyrelsen, 2014.

- “Stanford scholars report French headscarf ban adversely impacts Muslim girls”. Stanford University. Sandra Feder, 2020.

- ”Faglige anbefalinger til ny læreruddannelse (udviklingsarbejde 2020-2021)”. Uddannelse- og Forskningsministeriet, 2020-2021.

- ”Medborgerskabsundersøgelsen 2019”. Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2019.

- ”Medborgerskabsundersøgelsen 2020”. Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2020.

- ”Medborgerskabsundersøgelsen 2021”.Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2021.

- ”Medborgerskabsundersøgelsen 2021 – baggrundstabeller fra Medborgerskabsundersøgelsen 2021”. Udlændinge-og Integrationsministeriet, 2021.

- ”Status på Integrationen”. Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2022.

- ”Barns bruk av religiøse plagg og symboler: Statens mulighet til å gripe inn i barns rett til fri religionsutøvelse i den offentlige skole”. Universitetet i Bergen, 2018.

- ”SPOR – Børns udvikling og trivsel gennem livet”. VIVE, 2017/2018 og 2019/2020.

- ”Børn og unge i get2sport-foreningerne”. VIVE, 2021

- ”SPOR – Børns udvikling og trivsel gennem livet”. VIVE, 2021.

- “Health complications of female genital mutilation including sequelae in childbirth - A systematic review”. WHO, 2000.

- “WHO guidelines on the management of health complications from female genital mutilation”. WHO, 2016.

”Medborgerskabsundersøgelsen 2022” Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2022. 

- ”Indvandrere og efterkommeres deltagelse i idrætsforeninger”, Eva Berthelsen Schmidt og Bjarne Ibsen
Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, Syddansk Universitet, 2022.